Zenzationella Människor – Et Facto

Fakta om ALLT. Länka till vänner. NYA inlägg, klockan 08. 3360 inlägg. Våga lär mer!


Kärlek bakom musikens toner, som för Peggy Seeger…

peggy

En historia egentligen som med svenska mått är ganska okänd då de omskrivna inte är kända här. Men en ”saga” som har charm, läs.

Bakom det fann jag historien om en låt jag tycker om med Peter, Paul and Mary, ”The First Time Ever I Saw Your Face”. Men historien är om Ewan och Peggy.

Hennes version redan från 1957.
Peggy Seeger – The First Time Ever I Saw Your Face
https://www.youtube.com/watch?v=cXYPb0rrwbA

Låten?
”The First Time Ever I Saw Your Face” är en folksång från 1957 skriven av den politiska sångaren/ låtskrivaren Ewan MacColl för Peggy Seeger, som senare skulle bli hans fru. Vid den tiden var paret älskande, även om MacColl var gift med en annan.

peggyewan

MacColl skrev låten för sin Peggy, hon också folksångare, efter att hon bad honom skriva en sång för en pjäs hon var med i. MacColl skrev låten och lärde den till Seeger över telefon. Den alternativa versionen av skapandet av den här låten är att MacColl utmanades av en vän att skriva en kärlekssång utan politik. Den här låten var resultatet.

Vem var Ewan?
Ewan MacColl, egentligen James Henry Miller, född 25 januari 1915 i Salford, Greater Manchester, död 22 oktober 1989 i Beckenham, Bromley, London, var en brittisk folksångare. Han var gift med teaterledaren Joan Littlewood, och senare med den amerikanska folksångerskan Peggy Seeger. Han var far till sångerskan Kirsty MacColl, som omkom alldeles för tidigt i en båtolycka (som jag skrivit om).

Peggy är…?
Peggy Seeger, född 17 juni 1935 är en amerikansk låtskrivare och folkmusiker. Hennes far, Charles Seeger (1886-1979), var musikvetare och kompositör och hennes mor Ruth Porter Crawford (1901-1953), även hon kompositör, var en av de första kvinnorna som tilldelades ett anslag från Guggenheim Fellowship. Peggy Seeger gav ut sin första soloplatta, Folksong of courting and complaint, 1955 och har under sin karriär gett ut ett fyrtiotal skivor. En ”stor kvinna”.

Förhållandet var lite annorlunda?
Ewan var gift, men hans fru hade också varit med någon man, så – trots åldersskillnaden på 20 år, blev Ewan ”galet kär” i Peggy, som till slut gifte sig med honom. Peggy är en riktig feminist, och även bisexuell. No big deal, har hon sagt.

peggy_Seeger_Salford_2011

”Jag har bara varit kär en gång i mitt liv, och det var med min nuvarande partner, Irene Pyper-Scott. Jag tror inte att jag var kär i Ewan. Jag älskade honom mycket, men den kärlek han hade över mig gjorde mig medveten om att jag inte älskade honom på samma sätt. Men jag älskar Irene på det sättet.”
Fint slut, Ewan gick ju bort 1989.

Peggy Seeger – The Invisible Woman
https://www.youtube.com/watch?v=_q5IUAWP3jQ
Framförd av Peggy Seeger, sönerna Neill MacColl och Calum MacColl.

Folksångare Pete, är de släkt?
Pete Seeger var hennes halvbror. Peter ”Pete” Seeger, född 3 maj 1919 i New York, död 27 januari 2014 i New York, var en amerikansk sångare, banjospelare, gitarrist och låtskrivare. Pete Seeger hade stor betydelse för den amerikanska politiska folkmusiken under 1950- och 1960-talen. Seeger avled 2014, vid 94 års ålder.


Hör den vackra varianten med…:
Peter, Paul & Mary – The First Time Ever I Saw Your Face
https://www.youtube.com/watch?v=I6x3mRbZo3k

Kärlek ska byggas utav toner sjöng Lill Lindfors… 🙂 ❤

Källor:
youtube.com
sv.wikipedia.org
en.wikipedia.org
discogs.com
bigissue.com


COVID-19:

Tänk på alla: Handhygien, håll avstånd och var försiktig, covid-19 som ökar efter hand 2021. Obs regel – munskydd vid vissa tider med kollektivtrafiken. Nya virus kräver noggrannhet.

Blogginlägget nedskrivet 1/3-21
Obs som objektiv så är ÅSIKTER andras (om inget annat nämns).