Zenzationella Människor Et Facto

Lär dig mer om allt – fakta för alla

Har du sett travtränar-sonen Matteus Lillieborg intervjua på stallbacken i V75…?

Lämna en kommentar

matteuslilieborg

Vi är många som följer travsporten bl.a. genom TV och där möter vi ofta denna Matteus med sin personliga utstrålning, långhårig och rapp i käften, men snäll 🙂 Matteus reser runt över hela Sverige och intervjuar tränare, kuskar och hästägare i samband med travloppen. Han är trevlig på så sätt att han skildrar det utifrån hur han känner det, studiofolk kan lätt hamna i rampljuset – och som spelar sig själva, han är där han trivs 🙂

Han är – Matteus Magnus Joey Lillieborg, född i september 1988, äger Matteus Lillieborg Media i Stockholm, ihop med jobbet antages. Han växte upp i Stockholm med en pappa som travtränare, tidigt började han springa i stallarna och det var liksom oundvikligt att den då, lille grabben, skulle komma in i travsporten. Fadern Magnus är travtränare på Solvalla och Matteus tog med sig intresset och ska även ha jobbat i några stall då det begav sig.

Det blev några försök som travkusk, men med stenhårda krav på sig själv lades den karriären tidigt ner. Efter att han gått ut skolan provade han på att vara travjournalist under ett par år, och sedan började ”jakten” på att komma in i Hästsportens Hus, där Kanal 75, som producerar travsändningarna i TV4 och TV12, huserar.

”Trav har varit mitt liv sedan jag var tio år. Jag växte upp i Akalla och gick i skolan där. Jag bodde där tills jag blev 23, sen flyttade jag. Målet har alltid varit att få jobb på Kanal 75 och jag ringde och tjatade på Per Carlsson (chef på Kanal 75). Alltså verkligen tjatade. Då blev jag uppsatt en gång i Kalmar för att göra stallbacksintervjuer till en V5:a som låg efter en V4:a men den blev inställd så då fick jag vänta ytterligare sju månader och fick göra ett ett tv-test med Pär Carlsson (exekutiv producent),” enligt Matteus själv.

Efter det jobbade han med ATG Live i ett år (2012) innan han fick chansen att arbeta ute med sändningarna och sätta mikrofoner på kuskarna.

Om att trivas på jobbet?
”Om någon skulle ringa mig och erbjuda mig 500 000 kronor i månaden på något toppjobb i Los Angeles så skulle jag inte ta det. Jag skulle inte byta bort mitt jobb eller det liv jag lever i dag mot någonting. Jag är väldigt glad och oerhört tacksam att jag har fått det här förtroendet av Kanal 75.”

paretlilieborg

April i år (2017):
Inför V75 på Umåker intervjuade TV 4-reportern Matteus Lillieborg Rommetränaren Jörgen Westholm – då bet hästen Copimade tag i reporterns arm.
”Det var riktigt otäckt. Jag gick förbi och den bara högg tag i mig, han bet mig ovanför överarmen, vid handleden ungefär. Det blev ett litet märke, man har ju varit med om att de kan släppa, men det blir obehagligt när de inte släpper. Det var säkert 3-4 sekunder som han höll, Westholm twittrade senare om situationen: Copimade bet just Matteus, han trodde nog det var en lejonhane”. Ja, hästbiten är han 🙂

Sommaren 2014 blev han inkallad med kort varsel som galoppreporter. 2015 blev han mer flitigt förekommande på galoppbanorna. Och det var då han fick sitt ”genombrott” när han trots upprepade försök inte lyckades uttala efternamnet rätt på välkända galopptränaren Bodil Hallencreutz. Jo jag såg det. Filmen spreds som en löpeld på sociala medier och vips var Lillieborg en kändis även på galoppbanorna.

”Haha, ja, det var mitt genombrott i galoppen. Det var faktiskt det bästa som kunde hända. Plötsligt visste alla vem jag var, alla tyckte det var kul och alla dörrar öppnades” (Matteus).

Kvinnan i hans liv?
Hon från en hästgård på landet, han från en stökig förort. Hon morgonmänniska, han kvällsmänniska. Sambo, förlovade sommaren 2017, Clara Jonasson, en av de mest lovande talangerna i trav-Sverige. I grunden är de ganska olika, men tillsammans kompletterar de varandra.

Han 29 år, hon 21 år. Hon är – dotter till proffstränaren Camilla Jonasson. Clara född 1996, lärling hos A-tränare: Hos modern – köra, rida (C1M). Hennes dress? Vit, svart/blå/svart vinkel; vit hjälm. Intjänat själv i år (14/10-17): 1 142 250 kronor och 17 vinster. Vann senast med Venere Lux (It).

Deras gemensamma är på deras hästgård i Slöinge några mil utanför Falkenberg.  ”Jag tycker själv att jag blivit mycket bättre i jobbet sedan jag träffade Clara, det är nog den starkaste utvecklingskurva jag haft. Vi har fölston, fölungar, vi har ettåringar, vi har en avelshingst, vi har tävlingshästar och till och med hunduppfödning.”

Matteus bor i en bostadsrätt på 28 m² i Stockholm, resandet? Ett par med ambitioner och som visat framfötterna, förlåt hovarna 🙂 Vad vore travet utan TV? Bilderna känner ni igen.

Källor:
aftonbladet.se
tv4.se
avestatidning.com
atg.se
trottosport.se
corren.se
expressen.se

intressant.se/intressant

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , ,

Författare: zenzajannen

Intresserad av allt. Nyfiken sökare :)

Kommentera

