Zenzationella Människor Et Facto

Lär dig mer om allt – fakta för alla

ME/CFS, neurologisk sjukdom, förut sa man kronisk trötthet?

me1pin

Att bli kroniskt trött drabbar mer människor och det finns olika orsaker. En som det kan vara och som är väldigt jobbig för den drabbade är sjukdomen – ME. Därför ska jag ge dig fakta om den. Myalgisk Encephalolit/ Chronic Fatigue Syndrome, är en neurologisk sjukdom som kännetecknas av långvarig, svårt funktionsnedsättande utmattning i kombination med en rad andra symtom. Men idag använder man ME – och kronisk trötthet hörde till dåtiden, den är mer komplicerad än så.

Sjukdomen börjar oftast i samband med en infektion. ME står för myalgisk encefalomyelit. Myalgi betyder muskelsmärta och encefalomyelit är en inflammation i hjärna och ryggmärg. Den drabbar ca 0,4 % av befolkningen, vilket betyder att det kan finnas upp till 40 000 ME/CFS-sjuka i Sverige. Troligen har bara ett fåtal av dessa fått korrekt diagnos.

Började?
Begreppet ME/CFS tillkom på 1950-talet. Det har sin bakgrund i flera epidemiska utbrott under 1900-talet av en polioliknande sjukdom som gav svår trötthet, influensakänsla och muskelsvaghet.

Forskning har visat att det på gruppnivå finns avvikelser i nervsystem, immunförsvar och hormonsystem (se nedan). Sjukdomsgraden kan variera från en mild variant med en lättare nedsättning av funktionsförmågan till svåra fall, där den drabbade är bunden till sitt hem eller helt sängliggande. En studie visar brist på ett protein i vita blodkroppar och brist på intracellulär kalcium.

LÄNK – Invisible Illness – Stories of Chronic Fatigue Syndrome
https://www.youtube.com/watch?v=9_HwOUiImvw

Behandling?
Det finns i dag ingen behandling som botar sjukdomen. Däremot kan medicinsk symtomlindring och korrekta råd om sjukdomshantering lindra symtomen. Överansträngning och nya infektioner förvärrar ofta tillståndet. Du kan få hjälp mot en del av besvären.

Hur märker läkare sjukdomen?
En ME/CFS-kunnig läkare kan skilja ut ME/CFS-sjuka från övriga patientgrupper med hjälp av Kanada-kriterierna, utredning/provtagning och patientens sjukdomshistoria. Typiskt för ME/CFS är att de flesta insjuknar i samband med en infektion, att man har en stark sjukdomskänsla i kroppen och att man förvärras av aktivitet.

En mycket jobbig sjukdom har jag lärt mig, men jag känner en vän som fick formulera sina tankar om ME. Klippt en del, men mer finns att läsa i bloggen under/nedan:

”Öppna tankar från mig med M.E. till dig.”

Jag har ME och det suger! När du ser mig ute ur huset, så ”fejkar” jag för att orka. ”Jag mår bra”. JAG är låst i en trasig kropp och en trött hjärna och som jag med varje uns av energi försöker att hålla andra lurade – och ibland mig själv också. Men jag är ok.

ME har en enorm inverkan på mitt liv, den gör allt för att konsekvent – och överraskande – förstöra mina planer, tvinga mig att anpassa mig, förstör mina tankeprocesser, spelar spratt med mitt minne och min tankeförmåga och gör att ens grundläggande kommunikation är en utmaning i tid och otid och om möjligt värst, ändrar mitt temperament, muckar med mina hormoner, min känslomässig stabilitet och min fysiska styrka, förstör min uthållighet och orsakar svår smärta och fysiska fel i alla system i kroppen.

Detta eftersom det är en komplex, multisystem, neuro-autoimmun sjukdom som i slutändan innebär att min hjärna och det centrala nervsystemet inte kan kommunicera med eller kontrollera min kropp. Mina muskler kan exempelvis inte bearbeta syre till att orka. Min hjärna har ett defekt termostat. Mina immunattacker i systemet angriper sig själv från insidan, eftersom det inte har någon ”off” knapp. Det har inte ett fantasinamn eller det finns inte kliniska tester än, och det har ännu inte ett botemedel eller ens en effektiv behandling mot detta. Och det bryter min ner kropp, och lurar mitt sinne, men det kommer inte att bryta ner mitt hjärta, eller min själ!

Detta är verkligen ett hårt arbete att leva med! Jag valde INTE detta. Men jag ska göra mitt bästa av det. Och jag hoppas att ni gör detsamma för er. Jag kommer att bygga ett nytt liv och en ny identitet från grunden. Fortsätt framåt och var lycklig i ditt liv. Det är allt jag vill för er alla . xxx ” (Tack du för dina ord, starka!)  ❤

LÄNK TILL BLOGGEN (av kvinnan ovan)
http://gimmehope.blogg.se/

///////////

me

Känner någon igen sig så tala med din läkare. Vetskap är det bästa.

Förening:
Riksföreningen för ME-patienter grundades 1993. Flertalet i styrelsen är själva drabbade av ME/CFS och måste därför sköta styrelsearbetet i anpassad takt. Medlemsantalet stiger stadigt och föreningen har nu drygt 1750 medlemmar (läst 18/7-17) utspridda över hela landet.

Vill du bli medlem? Läs mer om vad det innebär att vara medlem i RME.
LÄNK: http://www.rme.nu/bli-medlem

Källor:
rme.nu
1177.se
sv.wikipedia.org
sydsvenskan.se
sciencealert.com
newsaboutdisease.com

intressant.se/intressant

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

Författare: zenzajannen

Intresserad av allt. Nyfiken sökare :)

Kommentarer inaktiverade.