Zenzationella Människor Et Facto

Lär dig mer om allt – fakta för alla

Hans ”Klacken” Landell, Åbytränare och kusk som vi travbitna minns…

Åbytravet är banan jag alltid besökt som min närbana. Hemmaplan. Och 28 juni 1936 invigdes Åbyfältets trav- och galoppbana och Åbyfältet blev den sjätte travbanan i landet, men det var många turer innan anläggningen stod färdig. 1980 ombildades Västsvenska Travsällskapet till nuvarande Åby Travsällskap.

Jag gick med farsan på trav tidigt och det var många profiler på Åby i Mölndal. Kuskar reste inte som nu, grannbanan om det skulle resas. En kusk som jag inte läst så mycket om ska jag finna information om. Jag minns honom som en som alltid gav bra odds. Hans ”Klacken” Landell.

Bland uppgifter jag funnit. Namnet Hans Sigvard Landell, gift med Marianne – de bor i Fjärås där även dotter, Katarina Landell är boende enligt källan. Hon har jobbat hos Robert Bergh, sedan hos ägarna stall Denco HB, Kållered, med tränare Admir Zukanovic. Skötte guldhästen Solvato 2015 (idag?). Källor är svåra om gamla Åby-tränare så OM något är fel ska jag notera det 🙂

Tre travbilder från Åby. 1976.

maimona1

lepnoon

toppo

1. 19 april – vinst i lopp 7. Maimona, 1.25.2, lätt vinst. Efter årsdebut som det blev det galopp i, kom denne tillbaka efter vila och vann! Odds, 10,68 ggr!  2. 29 april – vinst, Lep Noon skrällde till oddset 39,95 ggr, lätt vunnet i lopp 7, en dag där Klacken tog en dubbel. Den andra segern var med Volo Iran. 3. 5 december – lopp 7 såklart, vinnare Toppo, 1.24.7, något tung bana (syns på bilden) 9,17 ggr i odds! Klacken gav oftast bra i odds tycker jag 🙂 Om Toppo kunde man då läsa. ”Det hade kommit en modesulky på hösten och här testade Klacken den, spets och slut!”

Hans Landell vet jag 1965 körde i Harald Westlins Minneslopp i augusti med Onyx III. En bra vinst var i Halmstad – i Hallandsmästaren år 1975. Topphästen, valack, var Inside efter Lep Hanover – Helianthus, datum 27/9-75. Tid, 1.19.6 och vinsten hela 10 000 kronor. 2:a blev Segura och 3:a – Arden Sniffer. Lågt odds, på 2160 meter, 2,69 ggr.
Alla minns? 🙂

Läste på Åbys hemsida att när banan fyllde 80 år 2016 hade man ett speciellt lopp, 30 juni, utan totalisator, där man kunde se kuskar från förr i ”Mölndalsprofilernas lopp”:
Peter Norberg, Jörgen Wickman, Lars-Eric ”Slappen” Magnusson, Valter Orlov (en av få kuskar som svarat spets mot Ina Scot), Hans Landell, Bo Thomason och Per-Gunnar ”Stuga” Gustavsson. Många trodde på ”Slappen” men jag tänkte Jörgen skulle vinna, mest vana på senare år? Jörgen vann med Oldwildwest.

Hans Landell, 74 år, tog 187 segrar. Noterad som kusk 1997. Åren 2007-02-09 – 2008-02-19, står han som – b-tränare, Åby.

Källor:
abytravet.se
travsport.se
travmuseet.com
molndalsposten.se
aftonbladet.se
i-molndal.se
qhurth.com/trav
aftonbladet.se
ratsit.se

intressant.se/intressant

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

Författare: zenzajannen

Intresserad av allt. Nyfiken sökare :)

Kommentarer inaktiverade.