Zenzationella Människor Et Facto

Lär dig mer om allt – fakta för alla

Liza L Lundkvist fascinerande medmänniska, jazzsångerska och präst…

lizal2

Från Umeå stads kyrka såg jag nyligen en gudstjänst i TV med prästen Liza L Lundkvist som predikade och Anders Sandberg som ledde gudstjänsten. Jag fastnade för Liza som en skön medmänniska med personlighet tillika präst, så jag ville veta mera.

Liza L. är mycket jazz i och ändå har hon aldrig sett sig själv som musiker. Mer som något åt författarhållet. Eller kanske rent av konstnär. Efter tretton års skivtystnad släppte hon sitt tredje album med vilken hon definitivt växlat in på jazzspåret.

Hon är – Elsa Elizabeth Liza Lindberg Lundkvist, född i slutet av februari 1967. Hon är sångerska, musiker, låtskrivare och präst, bosatt i Umeå. I januari 2011 släpptes Lizas fjärde skiva, Elva sånger om tro. Hon har tidigare gett ut För hans skull (1992) och Andra Sinnen (1995), då under namnet Liza Hedström samt Stilla (2008).

Lizas texter är personliga och behandlar stora livsfrågor varsamt och med värme. Hennes musik bär spår av jazz, folkvisa och pop. Hennes scennärvaro är något som ofta omnämns liksom rösten med en varm ton som berör.

Fick för sina texter Börje Gustavssons Stipendium 2004. Liza har samarbetat med andra tonsättare och textförfattare som Erik Wäcklén, Peter Tikkanen, Jimmy Ginsby och Erland Svenungsson,.

Hon är som sagt bosatt i Umeå, i norra Sverige.
”Jag har mest skrivit mina texter vid pianot. På senare år har jag blivit mer nyfiken på orden i sig själva, på deras egen rytm och melodi,som utan den förföriska musiken kan låta helt annorlunda.”

2008 nämns make och tre barn. Maken Anders, barnen Lukas, Ebba och Wilhelm. Sextiotalist. Uppväxt i norrländsk frikyrkomiljö. Typisk pingstflicka. Tidigt möte med musiken, i första hand sång och piano. Egna sånger. Snart nog gick ryktet om hennes talang. Första skivan. Andra skivan. Och så plötsligt – livskris.

”Mitt liv tog tvärstopp. Jag tappade fotfästet. Jag kan förstå varför jag inte trivdes i en svart-vit värld, där svaren var rätt givna. I alla fall upplevde jag det så. Jag tänker att jag var ju bara i kyrkan när jag växte upp. Och det blir ju en ankdamm. Det är ju tillsammans med andra man blir någon.”

Liza medgav att hon nog i alla fall hade prestationsångest.
” Jag tycker att detta är en svår värld att leva i. Det är svårt att förstå. Svårt att hitta mening. Då behöver jag skriva lite himmel. Hopp och tröst och kärlek. Jag tror det är därför jag skriver, för att skriva ner lite himmel.”

lizal

Lyssna på en skön avkopplande visjazz.
Stilla – Liza
https://www.youtube.com/watch?v=BHOapmx4gwc
Liza L Lundkvist, sång, André Jakobsson, keyboard, Anders Lundkvist, bas, Ulf Sundquist, trummor, Eskil Columbus, dragspel

Trots livets svåra passager kallar hon sig fortfarande för kristen. Säger att hon tror på Gud. Min tanke – i nutid är frågan möjligen annat svar på, sökare ser ljus ibland och förändring?

”Men jag förstår honom inte som tidigare. Livet är och vi lever med livsvillkoren. Vi har skapat en värld som är svår att leva i. Vi tror att vi blir lyckliga av saker. Att ungdomen är livets höjdpunkt.”

TV, andakten, länken: https://www.svtplay.se/video/13645673/gudstjanst/gudstjanst-avsnitt-22-2?info=visa&start=auto&tab=senaste

Svårt finna info delvis så om nutiden kan något förändrats men detta visar en fascinerande och sökande kvinna. Hon fick Börje Gustavsson-stipendiet tillsammans med trubaduren Per Harling (2004)

Höra mer?
https://soundcloud.com/lizallundkvist
Och då – L. står för Lindberg.

Källor:
dagen.se
poeter.se
youtube.com
svenskakyrkan.se
leg1.sr.se
eniro.se
soundcloud.com

intressant.se/intressant

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

Författare: zenzajannen

Intresserad av allt. Nyfiken sökare :)

Kommentarer inaktiverade.