Zenzationella Människor Et Facto

Lär dig mer om allt – fakta för alla

Mångsidig kvinna, Eva Röse, starten vi minns i Disneyklubben…

Eva vet nog alla något om genom TV, inte det? Men sett henne i filmer, TV-serier – ja just det! Maria Wern! 🙂 Jag har följt henne medialt en del och – privat verkar hon även ”galet” rolig och med egen humor, som uppskattas. Vem är Eva? 1,70 meter lång. Fyrabarnsmor blev hon 2016, men det säger föga?

Eva Charlotta Rocky Felländer Röse, född i oktober 1973 i Skärholmen, är en svensk skådespelare som ni förstått. Bor i Saltsjöbaden Född exakt – och uppväxt i sydvästra förorten Vårberg och började som så många andra sin skådespelarbana genom barnteaterverksamheten vid Vår Teater och efter provfilmning fick hon en roll i tv-filmen Isas fläta. På gymnasiet läste hon vid samhällsvetenskaplig linje med dramainriktning.

Många av oss minns när Eva Röse började, tillsammans med Alice Bah och Johan Petersson, som programledare för SVT:s Disneyklubben och studerade sedan på Teaterhögskolan i Stockholm. Hon tog examen 1998 och har haft roller såväl på film som på Dramaten och Stockholms stadsteater. Hon är UNICEF-ambassadör sedan 2007.

evarösnygg

Eva Röse har även varit konferencier och prisutdelare på en rad olika kulturevenemang, bland annat Augustgalan och Stockholms filmfestival. 2016 var hon huvudperson i ett av avsnitten i SVT.s Vem tror du att du är? Där framgick bland annat att hon är släkt på håll med skådespelerskan Bibi Andersson och att hennes farfar livnärde sig på valjakt i Antarktis. Ja, det med valjakt trodde jag ej om Eva 🙂

Om Unicef och svältande barn:
”En kväll kom jag hem från ett safehouse för misshandlade kvinnor. Jag satt där i mitt iskalla rum och stirrade upp mot stjärnhimlen över Himalaya. Jag ville bara skrika rakt ut i rymden, jag ville slå någon. ”Vart ska jag ta vägen med all den här frustrationen?!”

Röse är gift och har fyra barn med fotografen och musikern, konstnären, egna företagaren, Jacob Thomas Felländer. Tidigare var det söner, Floyd, ca 10, Flynn, ca 8, och Florian, ca 5 och nu en – fjärde kille. ”Franke” (x1). Japp! Tre äldre systrar har Eva: Yvonne, Liv och Karin.

Audition för en Bondbrud-roll, i Die Another Day (2002). Uppläsare av ljudböcker. Hon känns trevlig och genuin. ❤

Källor:
sv.wikipedia.org
aftonbladet.se
hant.se (x1)
imdb.com
merinfo.se
sfi.se
mama.nu

intressant.se/intressant

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

Författare: zenzajannen

Intresserad av allt. Nyfiken sökare :)

Kommentarer inaktiverade.