Zenzationella Människor Et Facto

Lär dig mer om allt – fakta för alla

Tågfakta och minnen från världens olika hörn, i tid och rum…

Tågbilder, Orientexpressen t.v.

Tåg är minnen från oss alla, från de man såg som barn, rykande och med stins på stationer. Fakta och kuriosa från Sverige och världens alla hörn är intressant. Vad är då tåg? Tåg, eller i svensk trafiklagstiftning järnvägståg, är ett spårfordon, eller flera sammankopplade, som endast kan framföras på en järnväg.

De allra första tågen drogs av antingen hästar eller människor, detta förändrades dock under det tidiga 1800-talet (mellan 1800 och 1830) då praktiska ånglok började byggas, och bland de första var de berömda loken Rocket och Novelty. Under denna tid infördes även de första persontågen, dock endast dragna av hästar.

Så – 1825 öppnades världens första järnvägslinje, den mellan Stockton och Darlington i norra England. Här kördes vagnar lastade med kol från gruvorna till den nya industrialismens fabriker. Människor föredrog än så länge att låta hästarna dra, också på järnvägen. 1856 öppnades den första järnvägen med lokdrift och allmän trafik i Sverige. Världens första moderna järnväg med stationer och dubbelspår invigdes den 15 september 1830. Det var sträckningen Liverpool–Manchester.

Kuriosa:
1963 tvingade fyra amerikanska Princeton-studenter ett tåg till att stanna genom att parkera bilen på tågrälsen. När tåget väl stannat klev de ombord och hämtade upp varsin tjej, som de använde till dejter. De red senare iväg från platsen på varsin häst. Dess påföljder är än idag okända.

Krösatåg?
Krösatågen är ett regionaltågsystem som sedan 1985 transporterat passagerare på vissa sträckor i Jönköpings län och in i närliggande län, på länstrafikbolagens uppdrag. Efter en utökning av linjenätet i augusti 2014 trafikeras längre linjer även i Kronobergs län, Kalmar län, Blekinge län och Skåne län. Namnet är hämtat från äldre tiders krösatåg som gick från Blekinge upp i Småland med vilka man åkte för att plocka kröson dvs. lingon.

Kända tåg:
The Ghan är ett fjärrtåg som körs en eller två gånger i veckan mellan Adelaide och Darwin i Australien, ett avstånd på 2 979 km. Tåget ägs av Great Southern Rail. Namnet kommer av de afghanska kamelförare som trafikerade rutten under 1800-talet.

Orientexpressen, alla epokers mest berömda och romantiska tåglinje. Interiörerna strålade av gaslampors ljus i den kyliga höstkvällen. Kupéer som små salonger, med ringledning för att kalla på betjäning. Toaletter i italiensk marmor, med små tvålar, flaconer med eau de toilette och pottor med målade girlander. Intill matsalen – för herrar, alla på invigningsturen var herrar – fanns en liten utsökt salon-restaurant pour les dames, fodrad med gobelänger, motiv av Watteau. Mmmmm………

Borden stod dukade med Baccarat-kristall, Sèvres-porslin och damastservietter vikta till fjärilar. Fem rätter från tågets eget kök serverades av uppassare i ljusblå knäbyxor, vita silkesstrumpor och skor med silverspännen. Man drog sig sedan tillbaka till rökrummet för portvin och cigarr. En flerspråkig chef du train i blå uniform övervakade allt.

För hundratusentals som fick nöja sig med att stå bredvid rälsen och se på – en glimt av en annan värld, ett annat liv. Bakom draperierna kunde de skymta orientaler med harem, bevakade av ståtliga eunucker, brittiska storviltsjägare och ungerska aristokrater, finansmagnater och indiska maharadjor, spelare och biskopar på vift.

Så sent som 1960 kunde man i Time läsa att den ensamme resenären kunde räkna med att ”eleganta prostituerade” fanns ombord. Denna verksamhet var förmodligen en inte obetydlig anledning till att så många av kompaniets konduktörer förmögna kunde dra sig tillbaka från sin anställning.

*** Local Caption *** LoktŒg, JŠrvsš Foto: Stefan Nilsson

Tågrån i Sverige?
Sveriges hittills enda tågrån genomfördes den 18 mars 1907 på linjen mellan Staffanstorp och Djurslöv, på Malmö-Simrishamns Järnvägar (MSJ). Axel Fors hoppade tillsammans med sin kamrat Johan Friberg upp på ett tåg mot Malmö och tvingade till sig värdeposten.

De fick tag i 5000 kr, men missade 15000 kr i ett brev. Handgemäng utbröt och postiljonen Johannes Almén sköts mellan ögonen men överlevde. De två rånarna kastade sig av tåget i farten och försvann i mörkret men greps senare. Vid rättegången dömdes de till livstids straffarbete. De frigavs efter 18 år.

Postiljon Almén levde sitt liv med tre kulor i kroppen fram till sin död 1949 då de plockades ut. Det befanns då att kulorna hade fel kaliber och därför fått långt mindre kraft än normalt. Almén testamenterade kulorna till Postmuseum, där de finns som ett bisarrt inslag i samlingarna.

Källor:
10fakta.se
sv.wikipedia.org
aftonbladet.se
en.wikipedia.org
popularhistoria.se

intressant.se/intressant

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

Annonser

Författare: zenzajannen

Intresserad av allt. Nyfiken sökare :)

Kommentarer inaktiverade.