Zenzationella Människor Et Facto

Lär dig mer om allt – fakta för alla

Gatans kör från TV, hemlösa, vad hände sedan…?

Minns ni TV:s serien, kallad Gatans kör? En musikalisk resa där operasångaren Rickard Söderberg bygger upp en kör bestående av människorna som befinner sig i samhällets utkanter. Den 11 januari 2017 hade dokumentärserien premiär på SVT.

Jag såg det mesta och slutet var gripande, vanliga människor som hamnat lite utanför i samhället. Birgitta i Gatans kör: ”Jag fick aldrig några kramar som barn”.

”Vi i kören vill sprida glädje, värme och gemenskap till alla vi möter och sjunger för kärleken”. Medlemmarna i kören kommer från olika bakgrunder och det kan vara svårt att förstå hur det är att leva på samhällets utkanter. Därför vill de också genom musiken berätta sina historier samt lyfta detta ämne till ytan.

En var Bosse H. bild med skägg – 56 år, som knarkat i sju år. Om sin väg bort från ett fyra decennier långt missbruk. Hans mamma led av psykiska problem, och möjligtvis drogmissbruk, säger han. Han och hans systrar blev satta i olika fosterhem i Östergötland. Mitt i första klass fick han komma hem till mamma i Stockholm igen. Ett destruktivt förhållande när han var 27 fick hans tidigare sporadiska missbruk att eskalera.

”Allt brakade ihop, vi knarkade båda två och det blev mer och mer. Att knarka blir ett 24 timmars-arbete.” Hans båda systrar hamnade också i missbruk, en av dem dog i en överdos i mitten av 80-talet. ”Det har varit många sorgliga stunder i mitt liv men jag försöker hitta glädjeämnena.” Berättar Bosse i programmet.

Programmet lär oss känna människorna i kören som får till en fin final med musik och glädje. Hur det gick sedan undrade många. De fortsatte träffas och gjorde uppträdanden ihop med sin körledare Marcus Berglund.

”Ända sen jag var liten flicka har jag velat sjunga i kör men inte vågat. Idag känner mig ganska stark, jag tycker det är fantastiskt att jag får en chans att berätta om mitt liv, alla får ju inte det.” Även efter att tv-kamerorna slutat rulla har kören fortsatt sjunga.
”Jag var väldigt deprimerad innan men kören har hjälpt mig något oerhört. Det är en sådan kraft i att sjunga tillsammans”. Isabella B.

Programmet har redan börjat förändra samhället, uttryckte Söderberg.
”Jag har fått så många av mina fördomar krossade på ett underbart sätt. Människor upplever samma sak, helt plötsligt har de stannat upp och pratat med de som säljer hemlösas tidningar. De små sakerna, att vi ser varandra som medmänniskor.”

Härliga Irene:
”Jag är inte sugen på öl när jag sjunger” Hon bekämpar alkholismen med sång.
Jag har och har haft perioder när jag dricker mer än jag borde. Jag vill ju egentligen må bra. Jag vill ju så gärna lära mig texterna, jag känner ”men gud, jag behöver min hjärna”. Den får jag inte sabotera. Jag har inte varit minsta sugen på en öl när jag sjunger, säger hon.

Men livsändringarna har fört med sig svåra sömnproblem. ”Jag drar ner successivt och det är därför jag inte sover. Jag låg och tänkte mycket i natt, det känns som att jag ska ta revansch mot det här huvudet och tankarna som bråkar med mig. Det här är en process jag går igenom som egentligen är något bra.”

I mitten av februari 2017 läser jag på FB.
”Vi fortsätter sjunga, nu under namnet Gatans Röster och som en del av föreningen Ny Gemenskap. Vill ni komma i kontakt med kören så kontakta ansvarig på Ny Gemenskap, magnus@nygemenskap.org
www.nygemenskap.org

gatkoren

Turnéprogram närmast!
Dags för en liten turné för oss i kören.
Hoppas vi ses.
11 mars klockan 17.00.
Konsert i Vadstena Klosterkyrka under ledning av körledare Marcus Berglund tillsammans med Dalskören, under ledning av Svetlana Fransander.
Kyrkoherde Torbjörn Ahlund medverkar också.
Fri entré.

12 mars klockan 11.00.
Medverkan vid högmässa i Vadstena Klosterkyrka.
VARMT VÄLKOMNA!

Hör Gatans kör öva på Vreeswijks ”Brev från Kolonien”
https://www.youtube.com/watch?v=e_Ezt5UgTh0

Marcus Berglund, Music and arts, Stockholm, Sverige, Underhållning
Nuvarande: Ny Gemenskap, Gatans Kör / Fremantle / SVT, New Born Community Gospel Group.

Bilder på gruppen, Bosse och Irene. Härliga medmänniskor 🙂

Källor:
aftonbladet.se
svt.se
facebook.se
se.linkedin.com

intressant.se/intressant

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , ,

Författare: zenzajannen

Intresserad av allt. Nyfiken sökare :)

Kommentarer inaktiverade.