Zenzationella Människor Et Facto

Lär dig mer om allt – fakta för alla

Gideoniternas verksamhet kan du skåda på kåken, vårdhem och hotell…

gideoniterna

Gideoniter, vad är detta då?
John H Nicholson, Samuel E Hill och Will J Knights lade grunden till denna och det är en – ideell organisation med syfte att dela ut Guds Ord. Arbetet är internationellt och bedrivs i 200 länder. I Sverige har Gideoniterna ca 2 800 medlemmar. Gideoniterna har sitt internationella högkvarter i USA och sitt svenska i Örebro. I Sverige är ca 2 400 män och 1 300 kvinnor engagerade i verksamheten som finansieras helt genom frivilliga gåvor. De för en samkristen bibelmission – och är en kristen organisation som består av köpmän och liknande yrkesgrupper. Jag visste inget om detta…

I Sverige började Gideoniterna sprida biblar år 1923 och hittills har man delat ut ca 4 miljoner ex. av Nya testamentet. Gideoniterna, Gideons International, är en internationell kristen organisation med medlemmar från alla evangeliska kyrkor och samfund. Här bildades 1919 Resande Köpmäns Kristliga Förening. Senare bytte man namnet.

nyatbib

Berättat och man kan se det som att någon kan hjälpas av detta.

”Jag var en fullfjädrad kriminell narkoman och hade suttit 12 år i fängelse och hade ett 25-årigt kraftigt missbruk i bagaget. När jag kom till ett häkte och fann en bibel som någon gideonit hade lagt ut så talade det till mig. Och jag knäppte mina händer och bad till den Gud jag inte ens trodde på och fick uppleva ett mirakel i mitt liv. Den Gud jag inte trodde på mötte mig och löste mig fullständigt från missbruk kriminalitet och misär och idag är jag en bekännande kristen och hjälper andra människor som hamnat snett. Jag är så tacksam för den Gidionit som lade ut den Bibeln för det förvandlade mitt liv.”

Deras främsta uppgift är alltså att placera biblar och exemplar av Nya Testamentet på hotell, fängelser, sjukhus och vårdhem. Gideoniternas medlemmar överlämnar även ficktestamenten till bland annat fångar, skolungdom, militärer, bilmekaniker och sjukvårdspersonal. Biblarna delas ut helt utan kostnad för mottagaren. Utgifterna för bibelspridningen täcks av frivilliga gåvor, dels från församlingar, dels från medlemmarna själva.

Gideoniternas symbol består av en lerkruka med en eld som flammar upp ur den. Runt krukan finns en ring som symboliserar en basuns munstycke. Historien bakom är spännande.

Starten?
1898 möttes två kristna affärsmän i Boscobel i Wisconsin i USA. De fick då idén att starta en organisation för kristna handelsresande. År 1899 startade John H Nicholson, Samuel E Hill och Will J Knights Gideoniterna och i juli 1908 delades de första 25 biblarna ut. Innan årets slut hade de placerat ut 5 774 biblar på hotellrum i 17 amerikanska delstater.

Namnet Gideoniterna?
Organisationen är uppkallad efter den Gideon som omtalas i Domarboken i Bibeln.
Vem var han?
Gideon var enligt Bibeln israeliternas ”domare” (hövding) och den som befriade sitt folk från midjaniterna. Gideon var son till Joash från släkten Abieser.
I Domarbokens kapitel 6 – 8 kan man läsa hur Gideon valdes ut av Gud och fick leda israeliternas frihetskamp.

Av de 32 000 soldater som Gideon hade tillgång till hade Gud utvalt 300 män. De utrustades med en basun och en fackla som brann i en lerkruka. Gideon fick order av Gud att anfalla fienden mitt i natten. Gideon blåste i sin basun och hans män gjorde samma sak, ropade ”För Herren och för Gideon” och slog sönder sina lerkrukor. 300 eldar flammade upp på alla sidor om lägret och fienderna greps av panik och flydde.”

Gideoniternas utplacerade biblar kommenteras också ganska ofta i olika sammanhang. Här är några exempel: John Lennon och Paul McCartney (Beatles) skrev låten Rocky Raccoon 1968:
Rocky Raccoon checked into his room
Only to find Gideon’s bible…

Namnet är ovanligt, men några kända:
Gideon Ståhlberg, svensk schackspelare
Gideon, amerikansk film från 1999 med Christopher Lambert
Gideon, sagofigur i Pinocchio av Carlo Collodi från 1880-talet
Gideon Fell, fiktiv doktor, kriminolog och detektiv i John Dickson Carrs kriminalromaner

Visste du detta om organisationen? Hjälp till hjälp?

Källor:
sv.wikipedia.org
gideons.org
alltombibeln.se
sandahls.se

intressant.se/intressant

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

Författare: zenzajannen

Intresserad av allt. Nyfiken sökare :)

Kommentarer inaktiverade.