Zenzationella Människor Et Facto

Lär dig mer om allt – fakta för alla

Stina Wollter vars egen hyllningsdans till kroppen gillats, av många….

sw1

Sommaren 2015 gillades hennes hyllningsdans i sociala medier av tusentals. Vem är Stina mer detaljerat?

Hon som sägs göra människor glada varje dag med sina dansfilmer på Instagram. Stina har slutat skämmas för vem hon är och hur hon ser ut. Nu för hon en kamp mot dömande blickar som bestämmer hur vi ska bete oss. Stina Margareta Ulrika Wollter, född i maj 1964 i Sollentuna, Stockholm, är en svensk konstnär, radioprogramledare, sångerska och textförfattare, bosatt i Uppsala. Hon är dotter till Sven Wollter och Annie Jenhoff. Hon är en mångsysslare och är förutom sitt konstnärskap även lärare i konst.

Hon är dessutom sångerska och textförfattare och har tillsammans med sin partner Micke Olsson framfört sina egenkomponerade låtar med en country inspirerande sound, Stina sjunger och Micke spelar gitarr och de kallar sig Stina Wollter band.

Barn: Lisa Wollter, Viggo Wollter. Syskon: Karl Seldahl, Ylva Wollter, Magnus Lindgren, Lina Wollter. Hennes syster Ylva som väldigt tragiskt dog i sviterna av sin svåra sjukdom Anorexia Nervosa.

Wollter arbetar främst som konstnär men även som illustratör, föredragshållare, och är programledare för Söndagarna med Stina Wollter på P4 Stockholm. Hon var tidigare programledare i radioprogrammet Karlavagnen. Hon har tävlat i SVT-programmet På spåret med sin far. Emellanåt har Wollter framträtt som sångerska och våren 2014 hade ”Stina Wollter Band” premiär med egna country-inspirerade låtar av henne och livspartnern Micke. 

stinawollter2

Hon har sin egen ateljé i Uppsala, den fredade zon dit bara några få utvalda får tillträde. Här finns bilderna hon själv skapar, här finns album med barndomsbilder, utspridda tidningar, böcker och skulpturer, två nallar i bredd och en väckarklocka som stannat på 16.30.

Som att hon tidigt blev ensamstående mamma, tvingades dubbelarbeta för att klara sig och dottern. Därtill kampen mot kroppen, övervikten som styrde hennes liv, fick henne att avstå från så mycket: Mat som hon älskade. Sex med män som kanske skulle äcklas av hennes hängmage. Fester som hon inte vågade gå på, kläder som hon inte kunde ha.

Stina Wollter studerade i Göteborg vid KV konstskola och Konstindustriskolan, därefter vid Nordiska konstskolan i Finland och vid Gerlesborgsskolan i Bohuslän. Hon arbetar i olika tekniker, men framförallt med måleri och teckning. Återkommande motiv är kvinnor och barn, ofta i hotfulla eller hotade miljöer och natur med en ödesmättad, svårdefinierad atmosfär. 2006 fick hon uppdraget att utforma altarplatsen till den nybyggda Korskyrkan i Uppsala.

Hon är främst representerad i ett antal kommuner och Landstinget i Uppsala län. Hon har haft ett flertal separatutställningar. Hon undervisar även på bland annat Gerlesborgsskolan.

Citat Stina:
”Jag ser mig själv som en sorteringsarbetare. Kanske var det därför jag en gång bestämde mig för att gå in i bildskapandet för att troligtvis aldrig lämna det. För att kunna sortera. För att reda ut, ordna och försöka förstå de bitar som kommer i min väg. Det sker och har skett mycket i världen, det sker mycket i våra liv. Det är det stora och det lilla, det allmängiltiga och det privata. Jag försöker berätta något. Ibland vet jag inte själv vad det är. Svaret finns bortom bilden. Jag har lärt mig, genom alla möten med de som sett min konst, att svaret är och blir olika genom att vi alla är olika, på olika platser i våra liv. Konsten föreställer kanske det vi behöver se att den föreställer.

Jag står ensam i min ateljé och gör något som kan liknas vid inre resor och tvingar ut bilder på det platta underlaget; ut att möta världen. Då jag jobbar med radio, sitter jag ensam i en studio och världen kommer in till mig. Det handlar om möten och sortering i båda fallen. Tillvaron är så sjukt komplex med miljoner infallsvinklar och aspekter. Vi måste hjälpas åt att förstå, att sortera. /// Jag är född på 60-talet, jag fick ett språk genom att växa upp med mycket bilder, böcker, teater och ett jäkla pladder i en fransig familj. I min ateljé är det tyst. En oas. Där kan jag skapa. Men ensam vill jag inte vara. Jag sitter ihop med dig och dig.”

Senast var hon omskriven då hon på Instagram av en manlig besökare fått penisbilder. Hon besvarade detta med att skicka tillbaks penisbilder!!! Kontot försvann efter att hon skickat tillbaka dom till en användare. Men efter protester är Stina Wollter nu tillbaka på Instagram. Följare gick upp i limningen! Lycka till i Let’s dance! Vilken kvinna! 🌹
Visst är människor som går sin väg fascinerande? 🙂 ❤

Hemsida:
http://stinawollter.se

Källor:
stinawollter.se
sv.wikipedia.org
svd.se
caminomagasin.se
tv4.se

intressant.se/intressant

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

Författare: zenzajannen

Intresserad av allt. Nyfiken sökare :)

Kommentarer inaktiverade.