Zenzationella Människor Et Facto

Lär dig mer om allt – fakta för alla

Skönhet – en fnittertrast, Silverörad mesia, hemma i Sydostasien…

En vän visade mig en underbar bild på en fågel, men vilken, det var var tveksamt. Jag sökte runt och till slut – fann jag en del information om en fågel jag ej visste fanns. Känner till en del papegojor och ex. lori, rosella, men icke denna. Fast jag fann rätt och – detta är en – Silver-eared Mesia – Silverörad mesia, en fågel i familjen fnittertrastar inom ordningen tättingar.

Bilden på – Leiothrix argentauris tahanensis – som finns i södra Thailand och före- kommer i bergen på Malacka-halvön, delstat i Malaysia. Namnet angavs först av Brian Houghton Hodgson, 1837 – Houghton föddes 1800, död 1894, och var en engelsk Buddha-forskare.

silvereared

Det finns sju beskrivna underarter, med stor variation i fjäderdräkten mellan dem.

Arten är vanligtvis bosatt vintertid i Indien och finns i Nameri nationalpark i Assam, Indien denna tid. Arten har introducerats till Hongkong som – burfåglar!

Lever på insekter och även frukt. De äter i allmänhet närmare marken, men kan gå så högt som 5 meter upp i trädkronorna. IUCN kategoriserar arten som livskraftig (på svenska – Internationella naturvårdsunionen).

Källor:
avibase.bsc-eoc.or
sv.wikipedia.org
en.wikipedia.org
answers.com
tumblr.com

intressant.se/intressant

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Författare: zenzajannen

Intresserad av allt. Nyfiken sökare :)

Kommentarer inaktiverade.