Zenzationella Människor Et Facto

Lär dig mer om allt – fakta för alla

Thomas Di Leva, musiker, artist, freds- och kärleksprofet?

thomas-di-leva1

En artist som vi vet mycket lite om? Många tycker om honom och en del inte. Lite som antingen eller. För att han är annorlunda? Kaftan? Tal om kärlek? Vi vet om hans musik, mycket populär av många. Sedan har det förekommit andra skriverier, vad består det av? Thomas som en gång hoppade av skolan då han blev mobbad, enligt egen utsago och – tog sin mors namn.

Först, vem är han? Sven Thomas Di Leva, ursprungligen Magnusson, född i oktober 1963 i Gävle, är en svensk sångare, låtskrivare och skådespelare. Tillsammans med tre kompisar formerade han 1979 gruppen The Pillisnorks och skivdebuterade i januari 1980 med ep-skivan ”4 Visitors”.

Så långt inte annorlunda. Han säger att ”varje dag är en pånyttfödelse.”
Frågar man Di Leva vilken tro han bekänner sig till blir svaret oftast detsamma med små variationer. ”Jag tillhör alla religioner. Men ska det vara en bestämd får det bli kärlekens religion som säger att allting är kärlek. Allt och alla är lika gudomliga och älskansvärda. Känt är att han har/haft som den andlige inspiratören Thomas Di Leva   lett kurser i det han kallar ”kosmisk undervisning” under ett par retreatdagar på en kursgård.”

leva2

Vem är artisten och företagaren? Sven Thomas sitter i en bolagsstyrelse, AB Spaceflower. Bolaget omsätter 2,4 miljoner kr. Det är ett mindre aktiebolag med 1 anställd. Han själv. Senaste räkenskapsåret gjordes en vinst på 838 TKR.

”Bolaget skall bedriva producerande verksamhet, konsultverksamhet, förlagsverksamhet, artistverksamhet, kompositörverksamhet, textverksamhet, arrangörsverksamhet och handelsrörelse inom marknadsföring, PR, reklam, konst, bok, film, video, radio, TV, grammofon, musik, nöjes och teaterbranschen samt idka därmed förenlig verksamhet.

Därjämte kan bolaget köpa, sälja och förvalta reverser, maskiner och inventarier, driva uthyrnings och leasingsverksamhet avseende maskiner och inventarier, köpa och sälja administrativa tjänster, ingå borgensåtagande samt idka därmed förenlig verksamhet, dock ej sådan verksamhet som avses i lag om bankrörelse eller i lag om kreditaktiebolag (!!!).

Tillika äger bolaget rätt att för dotterbolag och närbesläktade företag ingå borgensåtgande, så ock till dessa lämna lån. Bolaget skall också bedriva kurser i friskvård samt försäljning av litteratur och kursmaterial och naturmedel. Mycket strängar på lyran som egen företagare. Men 2015 finns två andra namn kopplade till bolaget. Samt – Trulsa Näsholm, Styrelsesuppleant, drygt 50 år, Stockholm. Hon är en av flera som ex körar på albumet – Rymdblomma.

dileva3

Sven Thomas Di Leva 53 år, bor med fru i Kolarängen, Älta – hon är Sofie Oscarsson ca 34 år,  de har en son tillsammans, Telo, som föddes 2011. Valet av plats för vigseln blev skogen – och datumet en indisk högtidsdag. ”Solen strålade och vattnet glittrade när våra hjärtan förenades i oändlig kärlek”. Läste 2003 att hans familj då var – hustrun Katarina, sonen Cosmos, 2,5 år.

Läste privat om en som – ”senast vi träffades var för några månader sen i templet på Tegnérgatan i Stockholm, själva hjärtat i hans nya multireligiösa trosrörelse. (Och då tänker jag inte på underkläder). Han såg inte mig. De 25 kvinnorna på jakt efter kärleken såg bara honom. Kärleksprofeten.

Jag tror dock inte att den självutnämnde kärleksprofeten di Leva är farligt, tror han är ganska harmlös. Men killen har ett starkt behov att att tjäna pengar, detta är uppenbart. Inte för så länge sedan hade han handpåläggning till salu via hans hemsida (!). Hur i hela friden man kan ge någon healing och handpåläggning via internet är för mig en gåta. (x1)

Citat Thomas:
”Ett möte med mig är som att bli kysst av universums oändliga ljus och kärlek”, hälsade Thomas till deltagare i en mässa i Piteå.

Personen ovan skrev, något klippt: ”Som att Thomas di Leva har utnämnt sig själv till profet på kärlek…. // Som att de snälla kvinnor som köar till hans tempel överlämnar sina trassliga och sköra själar i händerna på en popstjärna från Gävle. För 250 kronor per session. // Klippt bort om rykten kring våld och relationer.

Samma person, som var och en får tyda:
”Det är av nyfikenhet jag är där. En kvinna har kört hela vägen från Norrköping för en chans att träffa sin guru. Allra mest ser hon fram emot den kosmiska ljusöverföringen. ///  ”Han ger så mycket kärlek. Det är här jag hämtar kraft”. Sagt av en besökande kvinna.

”Jag vill tipsa henne om att om hon har ett kreditkort går det att köpa tjänsten via telefon med minutpris, men avstår. Själva den fysiska handpåläggningen verkar viktig. (I dag är den tjänsten bortplockad från hemsidan). Inne i den vitmålade lokalen välkomnar två medhjälpare som byter pengar mot the och inget kvitto. Vi slår oss ner på mjuka kuddar på golvet och på en upphöjd scen står en gigantisk röd tron i väntan på huvudpersonen. Jag minns sen 80-tal då Thomas di Leva var artisten som slagit igenom med ”The Pillesnorks” och fortfarande kunde flina åt sitt eget …//

// ”Everyone is Jesus” för att namnvälsigna sin avkomma. På sitt milda mål talar han om kärleken på ett sätt som får de sekulära entreprenörerna att börja med Bikramyoga fem år innan det blir trendigt. Han stannar inte på kaffe och tårta. En handelsresande i kärlek som ytterligare förfinat sin affärsmodell till alltmer devota anhängare.

I år ska affärsidén krönas med tempel of cosmic light. Kurser utlovas. Och en shop. /// Vi väntar länge nere i källaren. Till sist anländer han i sin vita klänning och meddelar att i kväll blir det tyvärr bara en kollektiv ljusöverföring eftersom han inte riktigt är i form. Tjejen från Norrköping ser gråtfärdig ut. Jag försöker hitta en bekväm lutning mot de kalla rören i väggen. Efter två timmar går jag hem. 250 spänn fattigare. Och höstnatten är mörkare än någonsin.” (x1)

Synen på upplevelser varierar, detta är bara en. Jag har tror dock att det är ett bra sätt som inkomstkälla. Och efter att ha sett honom i jeans och skinnpaj är jag mer tveksam, nu vill hans fru att han klär sig vanligt.

Thomas ord:
”Jag mår bra när jag känner att jag hinner andas i upplevelsen. Många gånger så har vi människor alldeles för bråttom och får inte riktigt med hela oss själva in i det som sker i våra liv. Vi behöver ta oss tid och stanna upp då och då och bara andas en stund under dagarna, bara en sådan enkel sak skulle göra stor skillnad i upplevelsen av våra liv.

Jag ser mig själv som en andlig varelse som har en mänsklig upplevelse och jag har mediterat regelbundet i över trettio år. Meditationsteknikerna varierar beroende på vad jag befinner mig i livet.” (2011). Han har sunt tänkande som många av oss delar.

Hans drömbil?
”Egentligen önskar jag att alla ska få personliga ufon. Jag tror inte att det är så långt borta i mänsklig utveckling. Om jag måste välja något som finns i dag blir det en Toyota Prius.” ///

”Med sin kosmisk-andliga stil och inriktning har han också blivit nära förknippad med new age-rörelsen. Han bär konstfullt utsmyckade kaftaner både till vardags och på scen, något han började med 1993. På frågan varför han bär just kaftan svarar Di Leva: ”Den symboliserar enhet… en enhet mellan himmel och jord. Kroppen blir så fri.”

Han vill byta nationalsången med, denna ”tänkare”.
”Själv minns jag bilden av Sverige som jag fick lära mig som barn – ett land som stod för fred, frihet, trygghet, öppenhet och jämlikhet. Ett land där alla fick plats, där Svenssons, bögar, lesbiska, invandrare, religiösa och ateister i en öppen samexistens berikande oss alla och varandra. Ibland känns det bara som en dröm – och därför är det hög tid att definiera vad Sverige fortfarande ska stå för ute i världen. Därför behöver vi en ny nationalsång!” Han hade ett förslag på låt och önskade fler artister skulle ge förslag. Två bilder på Thomas olika outfit och ett på där paret gifter sig, Sofia!

Thomas, en andlig man och/eller ekonomiskt smart? Och var och en blir salig på sin tro. Amen!

Källor:
hitta.se
motormannen.se
expressen.se/noje
sv.wikipedia.org
kristianstadsbladet.se
personer, buddhist.se-forum (x1)
aftonbladet.se

intressant.se/intressant

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

Författare: zenzajannen

Intresserad av allt. Nyfiken sökare :)

Kommentarer inaktiverade.