Zenzationella Människor Et Facto

Lär dig mer om allt – fakta för alla

Susanne Österberg, travamatören med kunskap och envishet, mot nya mål!

Susanne, amatören som kör och tränar – jag minns från början när jag såg den unga, och jämfört med de kända proffsen, orädda kusken som tog för sig i V75, då med Spangmigutten, som hon vann med! Travlivet är tufft för alla, men hon möter Björn Goop, Örjan Kihlström och de andra på lika villkor.

Hon och syrran Sofie syntes i media då sagan om travhästen Research gått runt, en kanonhäst som blev en vinnare mot alla odds och systrarna Österberg har aldrig gett upp tron på ”Rasse”. Noterar att ”Månadens hästägare i februari 2015” blev grädde på moset. Sagan var att på Kriterieauktionen 2011 möttes Research och Sofie Österberg för första gången. Det var hans långa öron som hon föll för och efter auktionen flyttade den dåvarande ettåringen till Stall Saxberget. Sjukdom med svåra operationer har kantat Rasses resa, men han kom igen! Susanne var med och körde i början och de fick vinna flera segrar.

Nu har Susanne några hästar hon hoppas på, en jag tror kan bli stor är – Aramis Amok, som utvecklats och visar bra styrka redan. Bara tre år, hingst efter Melanders kanon – Scarlet Knight med rötter i USA. (2017 har han visat lejonklon ordentligt!)

Som kusk, 11/11, har Susanne fem segrar för året, 10% är bra med det urval hon har. Som tränare tre segrar, 9% vinnare. Vann 15 oktober senaste segern med egentränade skönheten – Mon Idole, en läckerbit som kan monté och trav lika bra.

På facebook skriver hon,. ”Litet amatörstall med både varm- o kallblod, starthästar o unghästar. Jag har kanske inte det bästa materialet, men vi gör det bästa utav det vi har!” En bra kusk med får jag stå för 🙂

Hemma är Saxberget, Grängesberg – född 1985, hemma på Romme travbana, B-tränare: träna, köra (B1) – kuskdress, svart, gul rundel, gula ärmar; gul hjälm.

Och än en gång – vi har för lite tjejer i travet, ett tag var det mer i topp, så vi måste ge dessa som satsar en chans. Jag har sagt att vinner jag bra ska ”Suss” få välja en travare med mig 🙂

Hon är så kär och nära sina hästar, en egenskap hon delar med många amatörtränare som har alldeles för låg status.

susannebesttannestrollfaks

Bilderna på Susanne och en där man ser hur det kan se ut när hon vinner 🙂

Källor:
hitta.se
facebook.com
travsport.se
egen kunskap 🙂

intressant.se/intressant

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

Författare: zenzajannen

Intresserad av allt. Nyfiken sökare :)

Kommentarer inaktiverade.