Zenzationella Människor Et Facto

Lär dig mer om allt – fakta för alla

Minns du stinsen när tågstationer fanns på de flesta orter…?

stins-gustav-fridolin

Ett yrke som man minns med nostalgi är stins. Som grabb minns jag hur vi traskade en bit ned till vår station, lite ensamt placerad och kanske fem, sex minuters resa från Centralstationen hade den ett stopp nära oss. Vi följde tågens stopp, när stinsen vinkade, passagerare av och på, riktig nostalgi. Men vad kommer stinsen ifrån och vad skulle de göra? Bilden ovan på stins Gustav Fridolin.

Stins är kortform för stationsinspektor, en tjänstegrad inom en järnvägsförvaltning. Allmänt språkbruk användes det – om tågklarerare, även om det hörde till undantagen att tjänstemannen verkligen hade den höga graden stationsinspektor. En stins var annars normalt sett en chef över en järnvägsstation, han skulle  ha ansvar för säkerhet och effektiv drift av stationen. Termen används fortfarande ibland på stora stationer, även om den i allmänhet ersatts av stationschef.

Stinsen skulle alltid skulle förses med ett betydande hus och på landsbygden samhällen skulle de ha en betydande social ställning. Alla som i folkmun kallas stins har inte varit regelrätta stationsinspektorer. På mindre stationer var i regel stationsmästare högsta tjänstetiteln. De stinsar som verkligen var stinsar, dvs stationstionsinspektorer, belönades ofta med ordenstecknet Vasatrissan (Vasaorden).

De tidiga järnvägsuniformerna, bestod ofta bara av en mössa, medan den egentliga uniformen saknades. Så småningom infördes dock även fullständig uniform, främst för de järnvägsarbetare som kom i direkt kontakt med allmänheten i tjänsten. Sålunda var det portvakter vid stationerna, konduktörer och packmästare som först fick uniformer. Lokpersonalen fick vänta ända in på 1870-talet innan speciell klädsel erfordrades av dessa. Uniformer infördes helt vid vid SSB, Sveriges statsbanor (senare SJ) 1864.

I november 1862 var det ex. katrineholmarnas tur att stifta bekantskap med det nya transportmedlet järnvägen. I varje liten ort den drogs igenom firades ankomsten med pompa och ståt. På Katrineholms station stod 2000 personer samlade för att beskåda det märkliga fordonet. Stationshuset var smyckat med flaggor och blommor.

Då tåget äntligen kom spelade en musikkår från en av de öppna vagnarna och kanoner sköt salut. Bland passagerarna fanns inga mindre än kungen Karl XV och Nils Ericsson. Ericsson var den som fått uppdraget att rita upp Sveriges järnvägsnät. Varje stad hade sin lokala tid, uträknad efter solens gång. Järnvägen krävde tidtabeller och en gemensam standardtid, vilket infördes 1879.

stins

En stins var en chef över en järnvägsstation och kallas – på engelska – stationmaster.

Källor:
historiskt.nu
en.wikipedia.org
sormlandsmuseum.se
sv.wikipedia.org
sockenbilder.se

intressant.se/intressant

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

Annonser

Författare: zenzajannen

Intresserad av allt. Nyfiken sökare :)

Kommentarer inaktiverade.