Zenzationella Människor Et Facto

Lär dig mer om allt – fakta för alla

Eva Eastwood lirar rockabilly som hon inte gjort annat, duktig Örebro-tjej…

eva-eastwood

Röst som får en att tänka på både Wanda Jackson och Patsy Cline men även de gamla bluesdrottningarna Ruth Brown och Etta James. På toppen av allt skriver hon alla låtar själv, enligt Nisse Hellberg. Yes, denna rockabillytjej minns jag från Allsång på Skansen, hon är lite unik, en av få i Sverige i denna genren som tjej/kvinna.

Hon är: Eva Eastwood (egentligen Eva Östlund), född i september 1967 i Örebro, är en svensk låtskrivare och sångerska. Hon sjunger svenska låtar och även rock’n’roll. Musiken är ofta influerad av 1950-talet och framåt. Gift med Lasse Östlund. Barnen Adam och Isak.

Barndom?
Det fanns en tid i Evas liv när lyckan kändes ouppnåelig. Evas mamma dog plötsligt när Eva var sju år. Familjen hämtade sig aldrig från tragedin. Hennes pappa började supa och lira dragspel nåt våldsamt. ”Vi ungar hamnade på barnhem. Hela mitt liv försvann på ett halvår. Jag hatade min pappa väldigt länge. Ända fram till att han dog 1993. Jag träffade honom strax innan. För en gång skull höll han käften och lyssnade. Efter det har jag lagt hatet och bitterheten åt sidan.”/ Evas egna ord.

Framåt så – erbjöds hon ett skivkontrakt i USA 1997, men valde att åka hem till Sverige och startade strax därpå ”Eva Eastwood & The Major Keys” som släppte 5 skivor på det lilla skivbolaget Tail Records i Jönköping mellan 1999 och 2006.

evae2

2005 medverkade Eva som jag skrev i tv-programmet Allsång på Skansen där hon framförde låten ”Vårt liv i repris” från skivan En ny stil i stan, en händelse som räknas som avgörande för hennes karriär. 2011 var hon också med i Allsång på Skansen då hon framförde låten ”lyckost” från hennes senaste skiva Lyckost.

Hemsida: http://www.evaeastwood.se

Lyssna på Eva! –
Eva Eastwood – Lyckost
https://www.youtube.com/watch?v=5m-Tjx2U2lU

Som låtskrivare har hon komponerat över 800 melodier, bland annat till artister som The Boppers, Linda Gail Lewis, Lalla Hansson, Berth Idoffs, Jerry Williams och Larz-Kristerz.
2010 vann Eva som första kvinna priset Örebro kommuns musikpris Millencolin Music Prize.

Citat Eva:
”Jag älskar att skriva och ibland kan det bli flera låtar om dagen. Det är aldrig svårt, de bara kommer. Jag är lycklig som får hålla på med det roligaste jag vet.”
Den 13 maj 2015 kom Evas nya ”Min Melodi” på Lp och Cd.
En tjej med fart och kläm i 🙂

Källor:
evaeastwood.se
sv.wikipedia.org
aftonbladet.se

intressant.se/intressant

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Författare: zenzajannen

Intresserad av allt. Nyfiken sökare :)

Kommentarer inaktiverade.