Zenzationella Människor Et Facto

Lär dig mer om allt – fakta för alla

Lars Patrick Carlander satt fyrtio år på kåken, ”Svartens” sista tid…

I fredags, 15/4-16, såg man en rubrik om en brand i Kopparberg. Senare framgick att en man omkommit i branden, en kvinna var räddad. Återkommer till – gjorde polisen vad de kunde? ”Vi äro lika inför lagen”?

Någon slog larm till polisen om att det var bråk i lägenheten där Lars-Inge Svartenbrandt bodde tillsammans med sin fru. Tydligen en grannes upplevelse.

Lars-Inge ”Svarten” Svartenbrandt, ursprungligen Lars-Inge Andersson, senare Lars Ferm och sist Lars Patrick Carlander, född 5 maj 1945 i Grytnäs, död 15 april 2016 i Kopparberg, var en svensk brottsling. Var är ordet.

Svartenbrandt satt under sitt liv i fängelse i mer än 40 år och de många rånen, våldsdåden och rymningarna gjorde honom till en av Sveriges mest kända och ökända brottslingar. Han har beskrivits som ”Sveriges farligaste man”. Svartenbrandt kallade sig själv ”den obotlige psykopaten”. Mycket av detta var dåtid och han har avtjänat sitt straff oavsett vad vi tycker. Varför alla namn? Han hette ju Carlander? Ja, alla ska veta vem det var.

”Vi fick larmet 17.00 om bråk i bostad. Patrullen blev beordrad 17.12 på uppdraget och var på plats klockan 17.39. Då när man är på plats ser man att det brinner, säger polisen i Örebro.”Då ringer man naturligtvis till räddningstjänsten och ambulansen som kommer till platsen. När den tredje patrullen kom lånade de utrustning av oss. Två poliser gick in med våra masker. Våra rökdykare låg en trappa ner och avvaktade, säger räddningsledaren.”

”När polisen kom in påträffade de mannen på golvet. Det var ingen brand då. Det hade varit, men den hade självslocknat. Lars-Inge var livlös när ambulanspersonalen och räddningstjänsten tog sig in. Han dödförklarades senare på sjukhus. Insatsen kring Lars-Inge var stökig och tog tid.” Ska man gissa minst en timma?

”Polisen hade avbrutit sin insats för det var aggressivt där inne. Så de kunde inte gå in. Därför avvaktade vi också. ”Eftersom det fanns risk för våra liv och vår hälsa.” Polis utan utrustning? En granne blev vittne till hela insatsen säger att den drog ut på tiden.

Nu läser jag att utredningen troligen läggs ned, om så tyder det på självmord? Det betyder att ingen behöver granska polisens jobb.

Dottern Jackie Ferm är medialt känd. Genom åren har förhållandet mellan far och dotter pendlat mellan ytterligheterna. 2014 kom hennes bok ”Rövardotter”, där hon gör upp med sin uppväxt som dotter till en av Sveriges mest eftersökta kriminella personer.

Lagom till boksläppet hade pappan släppts ur fängelset. Till en början fungerade det bra, men sedan blev han alltmer hotfull. När han flera gånger hotat sin dotter, tog hon beslutet att polisanmäla honom. Han dömdes för hotet, överklagade men ändrade sig sedan och accepterade domen. Jackie Ferm sa upp kontakten med Svartenbrandt. Tragik.

Jackie Liliana Ferm, delar av hennes ord efter beskedet:
”Min älskade pappa. Detta är bara inte sant. Det får inte vara sant! Jag älskar ju dig! Du lovade att aldrig lämna mig. Det skulle kunnat bli bra nu. Sedan tände du eld på lägenheten och dig själv – det värsta självmordet. Det mest vidriga och smärtsamma. Hur ska jag fixa detta? Jag orkar inte mer.? Hoppas du får träffa vår Jack i himlen. Om du nu är där. Jag tror inte på något förrän jag får se din kropp i veckan. Jag tror inte på att du är död.”

2015 träffade Lars-Inge sitt livs kärlek. Dalkullan Anna-Lena Carlander, gift sedan den 22 augusti samma år enligt källa.

Hennes ord.
”Älskar den mannen, fy fan jag förstår ingenting. Älskar dig djup i mitt hjärta för tid och evighet. Ses snart igen på den andra sidan.”

Den 9 april skrev han själv i blogg:
”Jag kämpar för sanningen och vill någonstans skapa rättvisa för mig själv. Jag har gått ifrån bankrånare till trappstädare. I 45 år av mitt liv har jag rånat banker och levt ett ganska obekymrat liv. Man skrattar skenbart och likgiltigt, hoppar omkring inom sig själv utan att ha någon fast grund att stå på. Ingenting synes ha någon betydelse. Jag har inte brytt mig om lidande vare sig mitt eget eller någon annans. Att inse detta medför en oerhörd smärta både dag och natt. För minska smärtan använder man lögnen. Då jag i dag emellertid försöker lägga detta bakom mig är detta en ständigt pågående kamp inom mig själv.”

Bidragande till hans agerande var säkert kampen mot en elakartad prostatacancer.
Läst att ”polisen misstänker att Lars-Inge Svartenbrandt själv startade branden som tog hans liv.”

Källor:
dt.se
expressen.se
finest.se/nadensljus/
vlt.se

intressant.se

 Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

Författare: zenzajannen

Intresserad av allt. Nyfiken sökare :)

Kommentarer inaktiverade.