Zenzationella Människor Et Facto

Lär dig mer om allt – fakta för alla

Nostalgi, med tur kunde man få åka en Volvo PV 831 som taxi när det begav sig…

pv831

Minnen finns gott om, speciellt äldre bilmodeller och en jag minns var denna, vanligen svart och lite bruksbil. Det var Volvo PV800, populärt kallad Suggan, var en av Volvos äldre taximodeller. Bilen kom på många håll att dominera taxiparken under lång tid. Hösten 1950 var det dags för en uppdatering av Suggan, PV830. Förändringarna inskränkte sig till en ny front i stil med PV444 och den lätta lastbilen L340.

Den generöst tilltagna kupén med plats för åtta åkande och med näst intill ståhöjd torde varit det som lockade Halmstadlaget HBK att på 50-talet köpa en begagnad Sugga som gått som taxi i Halmstad. Bilen lär då ha gått imponerande 140 000 mil och det sägs att den användes för att transportera hela fotbollslaget samtidigt.

Från 1953 kunde modellen levereras med individuell framvagnsupphängning. Samtidigt introducerades en lyxvariant, avsedd för direktionsbruk, kallad Disponent. Vagnen var försedd med en diger utrustningslista, som omfattade mer påkostade inredningsmaterial, radio, klocka, vita däckssidor, dimljus och sidsökare.

Hur många disponenter som sedan valde att låta sig transporteras runt i en taxisugga, är en annan fråga. I slutet av 1957 lade Volvo ned tillverkningen av Suggan, utan att presentera någon efterträdare.

PV 830 – Motor: 90 hkr., 6-cylindrig, sidventiler. Växellåda: 3 växlar fram och 1 back, synkronisering, rattväxel. Vikt: 1.860 kg. Utrymme: 7-sitsig med god plats för 8. Max. hast.: 120 km/tim.

En gammal Volvo PV 831 (bilden) lär kunna klara omkring 100 000 mil med sin raka sexcylindriga motor på 82 Hk Din (90 Sae) Men då får man inte ha för bråttom. Marschfarten bör ligga runt 70 kilometer i timmen, skrev en ägare om bilen.
 
T.ex. om bilen i dåtid: ”En bra sak, särskilt värdefull på orter som saknar läkare, är att PV 830 kan förses med anordning för sjuktransport och på så vis kan den användas som provisorisk ambulans. Automatisering har genomförts så långt den varit möjligt.

Bl.a. har körvisaren automatisk återgång och taklamporna tänds när någon av vänster-dörrarna öppnas. Instrumentbelysningen tänds samtidigt med strålkastarna. Som skydd mot biltjuvar är tändningslås och tändningsspole sammanbyggda med dubbelarmerad stålslang.”

PV831/832: 1950-57, 4135 st. tillverkade. En bil jag faktiskt åkt som taxi och en go bil med plats…

Källor:
sv.wikipedia.org
volvogroup.com
gp.se/motor
cars.hittahit.net

intressant.se

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

Annonser

Författare: zenzajannen

Intresserad av allt. Nyfiken sökare :)

Kommentarer inaktiverade.