Zenzationella Människor Et Facto

Lär dig mer om allt – fakta för alla

Rosor är skönhet – även de som inte är en dans på…?

ross

Smärta och längtan i bröstet och trånande blick. Kärlekens språk och nära rosorna – som är en populär gåva till vänner och min nyfikenhet tog över varför livet inte är en dans? Svaret hur det uppkom går ej finna, men nästan för femtusen år sedan omnämns rosor. Dans på rosor är i mina ögon, efter att ha läst på, att dans är nöjet och på rosor, det vackra, sköna, som ses som något fint och att ej dansa – är då motigt.

Det finns en negativ variant som är vanligast, Livet är inte som en dans på rosor, men använt är också – positiva, livet är som en dans på rosor. Man kan alltså välja själv. Ingen dans på rosor – Ingen lätt uppgift, inte ha det lätt.

Rossläktet (Rosa) är ett växtsläkte som i familjen rosväxter med ca 200 arter spridda från subtropiska till kall-tempererade områden. Andra uttryck som påminner är ex, ”Ja, vad vore livet utan olycklig kärlek”, ”Det är minsann ingen dans på rosor!”, ”Livet är inte bara en fest, utan även en dans på rosor”, ”Livet är som en dans på rosor – dansar man för länge får man taggar under fötterna”.  En okänd har uttryckt det bra, ”Livet är inte en dans på rosor, men vad är det för fel på kattfot och blå viol?”.

En man, Sven Pe Johansson skrev i dödsrunan 1982 att ”hans väg genom livet var civilt ingen dans på rosor”. Han avled efter att ha blivit påkörd av en bil vid Hornstull, Stockholm. Och om när rosor nämndes var i den kaldeiska staden Ur – första gången av den sumeriske kungen Sargon (2684-2630 f.Kr.) som sägs ha tagit med sig rosor från ett krig. I Egypten finns Gallicarosor avbildade från 400-talet f.Kr. i en grav.

Kärleken mellan näktergalen och rosen är en av de mest framträdande temana i klassisk persisk litteratur. I Törnrosa likaså. Och det finns titlar om ”dans på rosor”- temat i bl.a. musiken, filmen, litteraturen och balettens värld.

Tänkvärt är färgen på blomman du får eller ger bort – har en betydelse.

Rosa blomma – jag är förälskad i dig och lovar dig trohet
Vit blomma – jag tror på din renhet och jungfrulighet
Gul blomma – du är solen i mitt liv
Orange blomma – jag är din trogne vän
Mörkröd blomma – jag saknar dig så
Blå blomma – jag vill bli vid din sida intill döden
Röd blomma – jag räknar dagarna tills vi möts igen
Lila Blomma – – jag önskar dig all lycka och välgång i livet
Bukett (röda, blå och vita blommor) – betyder ett frieri

Och – när gav du bort en ros senast?

Källor:
malarenrunt.se
dansmedrosor.blogspot.se
citat.se
sv.wikipedia.org

intressant.se

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

Författare: zenzajannen

Intresserad av allt. Nyfiken sökare :)

Kommentarer inaktiverade.