Zenzationella Människor Et Facto

Lär dig mer om allt – fakta för alla

Kanske var Bodil Malmsten en litteraturens rockstjärna, saknad av många…

bodil2

Jag vill skriva om Bodil Malmsten som jag nyss läst lämnat jordelivet.. Vad jag tyckte om var hennes uppenbarelse, personlighet, orden, språket och – minns hennes kåserier jag tidigt läste. Underbara betraktelser. Så…

Bodil – född 19 augusti 1944 i Bjärme, i Jämtland, död 5 februari 2016 i Stockholm, var en svensk författare, dramatiker och kulturskribent.

Hon debuterade 1970 med barnboken ”Ludvig åker” och har sedan dess gett ut ett trettiotal titlar i nästan alla genrer: lyrik, dramatik, prosa, noveller, klippböcker, loggböcker samt en personlig instruktionsbok i skrivande. Efter genombrottet med Damen, det brinner! (1984) framträdde hon som folkkär diktare och eftersökt uppläsare av egna dikter.

Bodil Augustnominerades för romanen ”När kastanjerna slår ut är jag långt härifrån” och fick en enorm framgång och många nya läsare med sina böcker om franska Finistère där hon bodde 1999-2010. 2008 flyttade hon från Finistère till en lägenhet i Saint-Nazaire vid Loires utlopp.

Hon fick bryta upp, det ekonomiska påverkade också så det blev lägenheten. 2010 flyttade hon tillbaka till Sverige. I januari 2010 tilldelades hon medaljen Litteris et Artibus, för framstående konstnärliga insatser, av kung Carl XVI Gustaf.

BODIL MALMSTEN

Citat Bodil:
”Även om jag är präglad som svensk känner jag mig inte som nationell svensk. Jag känner mig som en förvirrad människa.”

Diktsamlingen ”Det här är hjärtat blev Bodils sista bok. Den kom ut i fjol och var hennes första lyriksamling på två decennier. Under 1960- och 1970-talen var hon sambo med illustratören Peter Csihas (1945–2011). Paret fick 1967 dottern Stefania Malmsten som kom att bli grafisk formgivare. Har även varit svensk moderedaktör och barnskådespelare.
Dottern är gift och bor i Stockholm.

Bodil Malmsten avled på fredagen i cancer (radikalopererades i november 2013, återfall december 2014). Bodils död var dock väntad. Hon twittrade om sin cancer. Berättade om den i intervjuer. I mejl. Ville inte bli synonym med den, aldrig vara ett offer, men inte heller tysta ner den. ❤

Källor:
dn.se
sv.wikipedia.org
albertbonniersforlag.se
svd.se

intressant.se

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Författare: zenzajannen

Intresserad av allt. Nyfiken sökare :)

Kommentarer inaktiverade.