Zenzationella Människor Et Facto

Lär dig mer om allt – fakta för alla

Beth Hart vann över missbruket och lät musiken ta över, nu hyllad…

bethhart

Grammynominerade amerikanskan Beth Hart har hyllats stort – men det har inte alltid varit lätt. Musik var halva delen av hennes liv. Droger den andra. Beth Hart,  Beth Guetzkow – född 24 januari 1972 i Los Angeles, Kalifornien, Hart är mammans flicknamn. Musiker, songwriter och sångerska. Piano.

”Jag tog allt som erbjöds och var nära att dö”.

Första gången Beth Hart rökte gräs var hon elva år – men gick snabbt över till tyngre droger. När hon var 19 år vann hon en stor talangjakt i USA och skrev på skivkontrakt några år senare. Men missbruket ökade i snabbare takt än karriären.

hart2

”Jag kallade mig själv för en soptippshund eftersom jag tog allt som erbjöds. Jag var en periodare eftersom jag jobbade så mycket. När musiken blev för mycket flydde jag i väg och knarkade flera dagar i sträck. Jag tappade i vikt och vägde 41 kilo när jag var 28 år. Nu väger jag 70 kilo. Jag fick flera anfall och var nära att dö. Om jag inte slutade hade jag definitivt varit död i dag. Men då spelade det ingen roll om jag levde eller dog”.

Beth minns tydligt den dagen hon bestämde sig för att sluta med knarket.
”Jag var på turné och umgicks med en kille jag var intresserad av, Scott. Jag fick ett anfall när jag var med honom och han lade sig över min krampande kropp och började gråta. Allt han sa var ”rädda henne, rädda henne”, säger hon samtidigt som hon faller i gråt. ”Och nu är Scott min make. Världens underbaraste människa.”

Det är över tio år sedan dagen hon bestämde sig att sluta och roligt när det går bra. Hon bor i Silverlake, Los Angeles. Sångerska hon hade 2000 en hit med låten ”L.A. Song” från albumet Screamin’ for My Supper.

Senare kom ”Don’t explain”, som hon spelat in med gitarristen Joe Bonamassa, som nått topplistorna i USA och Storbritannien. Hon tyckte det var underbart att få tolka idoler som Aretha Franklin och Etta James, men läskigt, enligt henne själv.

Hart är alltså gift med sin Scott Guetzkow, med på vägens resor. På grund av hennes bipolära sjukdom vågar hon inte skaffa barn. Men hon har ett mindre zoo hemma. Hennes band innehåller gitarrist Jon Nichols, basisten Bob Marinelli, trummisen Bill Ransom och gitarristen PJ Barth.

I början av december förra året gjorde hon två framträdanden i Sverige, var också med i TV4:s Nyhetsmorgon. ”Viktigt att förlåta sig själv” …

Lyssna på Beth Hart – Leave the light on
https://www.youtube.com/watch?v=6Nyq5Dnq6dY

Album
2010 – My California
2011 – Don’t Explain
2012 – Bang Bang Boom Boom
2013 – Seesaw (med Joe Bonamassa)
2015 – Better than Home

Hemsida: http://www.bethhart.com/

Källor:
tv4.se
sv.wikipedia.org
en.wikipedia.org
aftonbladet.se
songkick.com

intressant.se

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Författare: zenzajannen

Intresserad av allt. Nyfiken sökare :)

Kommentarer inaktiverade.