Zenzationella Människor Et Facto

Lär dig mer om allt – fakta för alla

Indiansk ansiktsmålning, om färger och symboliken…

Shamans-Power

Shaman

Native Americans, deras seder och traditioner är olika och de har mycken visdom.
Hur de indianska modiga männen målade sina ansikte berättas av en författare som bodde en tid hos Siouxerna.
”Dagligen, när jag hade tillfälle gjorde jag mönstren av deras ansikten och fick till sist en samling, som förvånade mig själv med alla konstiga kombinationer som producerats, med stor indiansk fantasi målas på hans panna, näsa och kind.

Jag ska försöka ge några ex. så mycket som ord kan beskriva.
Ibland drar de gränsen över näsan, så att ögonen glimmar ur den mörka färgen, medan allt under näsan är ljusare och med mindre glans. Det verkar som om de vill visa på sina ansikten olika faser av månen. Jag frågade ofta om det fanns någon betydelse för dessa olika mönster, men blev säker på att det var en smaksak. De var enkla arabesker, liksom deras kvinnors arbeten på mockasiner, gördlar, tobakspungar, etc.

Ändå finns det en viss symbolik i att använda färgerna, alltså röd i allmänhet symboliserar glädje och feststämning – och svart sorg. När några mycket sorgliga dödsfall inträffar, gnuggar de en handfull träkol över hela ansiktet Om den avlidna är bara en avlägsen släkting, målar de enklare svarta linjer i ansiktet. De har också en vid mindre sorg, målning av halva ansiktet med svart.

Två saker slog mig mest är deras arrangemang av färg. För det första det faktum att de inte brydde sig alls om naturliga mönster i ansiktet och för det andra, den extraordinära blandningen av det graciösa och det groteska. Ibland är det riktigt, men de iakttog dessa naturliga indelningar som visas av näsa, ögon, mun, etc.

Ögonen var omgivna med regelbundna färgade cirklar, gula eller svarta streck spridda mjukt och lika långt från munnen, över kinderna en halvcirkel av gröna prickar, öronen bildar centrum.

Ibland genomkorsas också pannan av linjer som löper parallellt med den naturliga konturen av huden, vilket alltid såg något mänskligt, så att säga, eftersom grundläggande karaktärer i ansiktet var oförändrade.

Vanligtvis passar inte dessa regelbundna mönster indianernas smak. De gillar kontraster och ofta delade de upp ansiktet i två halvor, som genomgick olika behandlingar, en blev mörk – svart eller blå – men de andra ganska lätt, gula, klarröda eller vita: som korsas av tjocka linjer gjorda av pekfingrarna. Den andra är Arabesque, med extremt fina linjer, som produceras med hjälp av en pensel. Denna uppdelning finns på två olika sätt. Skiljelinjen går ibland ner vid näsan, så att högra kinden och sidan är begravda i dunkel, medan den vänstra ser ut som en blommig bädd i solskenet.

Rött är inte bara glädje, utan också deras favoritfärg. De ger vanligen ansiktet en beläggning av rött, för detta ändamål de framställer Vermilion, som kommer från Kina och fördes till dem genom indiska handlare. Ofta är grundfärgen ljust gul, av vilka de framställer kromgult, som de köper i affären. De är mycket fängslade av ”Prussian Blue” och använder denna färg inte bara på sina ansikten, utan som en typ av fredsfärg på sina pipor, och som nyansen av himlen, på sina gravar.

Det är ett mycket märkligt faktum förresten, att knappast någon indiansk kan skilja blått från grönt. Jag har sett himlen som de representerar på sina gravar av en rund båge, ofta av en färg som den andra. I Siouxspråk ”Toya” innebär både grönt och blått, och den mycket bereste jesuiten Fadren berättade för mig att bland de indiska stammarna samma förvirring råder. Jag har också fått höra att stammar har sina favoritfärger, och jag är benägen att tro det, även om jag inte kunde höra någon sådan regel.

Generellt, alla indianer verkar ha sin egen koppar-hudfärg med särskild tillgivenhet, och utökar den med dyrbar färg när den är tillräckligt röd. Jag upptäckte under en resa bland Siouxerna att det finns en viss nationell stil i detta med ansiktsmålning. De talade om en fattig indian, som hade blivit galen, och när jag frågade några av hans landsmän på vilket sätt visade han sitt vansinne, sa de:

”Åh, han klär upp sig så lustigt med fjädrar och snäckor, han målar sitt ansikte så komiskt att det räcker för att dö av skratt.”

”Detta sades till mig av personer med så enormt mycket med fjädrar, snäckskal, grönt och Vermilion, Prussian Blue, och kromgult, att jag knappt kunde avstå från att le. Ändå drog jag slutsatsen från det att det måste vara något konventionellt och typiskt i sin brokiga stil som åsidosatts.”

Berättat av J.G. Kohl, Kitchi-gami, (1860) för Lewis Spence.

Källor:
J.G. Kohl, Kitchi-gami, (1860) för Lewis Spence.
en.wikipedia.org
warpaths2peacepipes.com

intressant.se

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

Författare: zenzajannen

Intresserad av allt. Nyfiken sökare :)

Kommentarer inaktiverade.