Zenzationella Människor Et Facto

Lär dig mer om allt – fakta för alla

Troll och vättar finns såklart, men finns det bevis eller ögonvittnen…?

vattar

Bra sak är att fråga vänner om de undrar över något, så ska jag söka svaren. Och Linda undrade påverkad av mig (?) – finns det troll? Seriöst svar som alltid undersökte jag detta.
Först konstaterar jag att en del saker kan man ej bevisa som ex yttre rymden, där man får göra bedömningar, teorier och – detta gäller även troll. Man kan tro eller ej.

Först är troll är ett väsen ur den nordiska folktron. Uppfattningen om trollens utseende och levnadssätt har varierat mycket över olika delar av Norden. För länge sedan tillhörde jorden skogens alla varelser. Med skogens alla varelser åsyftas alfer, troll, dvärgar, tomtar, troll, älvor, dryader och annat småfolk.

Det vi vet är att de vårdade Moder Jord och skötte om henne med kärlek. De levde i harmoni och tillbringade dagarna i skogens lummiga grönska, lekte, dansade och sjöng. De tog hand om varandra och löste dispyter utan övergrepp. De satt gärna på en svamp och dryftade viktiga spörsmål över en kopp tallbarrste. Ibland roade de sig med våghalsiga färder på löv och barkbitar nedför strömmarna, eller hoppade fallskärm med maskrosblad från träden. Detta var den värld som människosläktet föddes till.

Troll i svensk folktro?

I norra Sverige motsvarades vättar av vittra, och där förekommer begreppen ibland synonymt. Begreppet troll har på olika orter använts för olika väsen, där de småväxta kan sorteras in i kategorin oknytt. Andra likartade naturväsen skilde sig från trollen i det att de ville leva ensamma, till exempel tomten, näcken, skogsrået och sjörået. Naturväsen förekommer i myter i alla kulturer, även som småfolk, rån, goblins m.fl.

Så vad gör vi då, vi ”förlitar” oss på personliga iakttagelser.
En berättar:
”Vårt hus låg alldeles vid skogen så det var helt naturligt för mig att leka där.  En av gångerna då jag satt där på stenen fick jag se att nånting rörde sig vid foten av en stubbe alldeles bredvid stenen som jag satt på. Jag satt blickstilla för att inte skrämma det som jag trodde var kanske en ekorre eller nåt sånt litet.

Men då stod plötsligt två små exakt likadana troll där och bara tittade på mig. Jag stirrade tillbaka och vi var aldeles tysta. Båda hade svart rufsigt hår och nåt sorts kläder på sig.  Tiden stod stilla, och plötsligt försvann de in under stubben. Jag gick fram och kikade in, men såg bara mörker, det såg ut som ett litet råtthål eller nåt. Jag sprang hem till mamma och syskonen och berättade att jag sett troll och alla sa ungefär att – tja, du har ju sån fantasi.

Plötsligt stod de där igen, och lite bakom dom stod det två ännu mindre troll, som också var exakt likadana fast med rött hår. De var ungefär lika stora som de där ”lyckotrollen” som fanns när jag var liten. Den här gången pratade vi med varandra på nåt märkligt sätt. Inte med ord, men i tanken. De log, och jag sa att vi var vänner. Det var som om jag inte kunde andas. Jag var lite rädd, men mest fascinerad.

Tiden gick och jag var ofta vid gläntan, vi kom aldrig så nära varandra, kanske 1½ meter eller nåt. Men jag började ta med mig små saker ur mitt dockskåp, som jag lämnade där vid stubben innan jag gick hem. På nåt vis så kände jag också att det inte gick att berätta för nån om det här som jag upplevde.” Självklart är vi skeptiska, fantasi såklart? 🙂

Nästa berättare:
”Jag såg en film som som hette ”Trolljägarna”. Filmen handlade om några ungdomar som ute på äventyr hittade diverse kusligheter i skogen. Filmen var inspelad som en slags dokumentär. I filmen framstod det som att filmen var ÄKTA och att det fanns troll på riktigt i Norge. Riktiga TROLL!!! Var filmen påhittad? Man undrar ju, framförallt eftersom Norges statsminister var med på ett hörn och medgav att det fanns troll i norska skogar. Någon som vet om filmen var på riktigt? Någon som sett riktiga troll i skogen? Hur blir man trolljägare? Är det farligt att jaga troll? Finns det kurser att gå?”
Bevisföringen ökade inte mycket?

Så till min egen historia som är sann.

Min mor trodde på riktiga tomtar, fast hon kallade dem vättar. I ungdomens år, uppväxt på öde landet i Dalsland, hade hon och en kompis sett vättars läger i skogen, två dagar i rad. De gömde sig intill, på ett berg och där nere gick småfolk, ca 1 meter långa och de hördes och verkade arga. De hade tänt eldar och var ett tiotal som kamperat där. När de dagen efter återkom fanns där släckta brasor, lägret hade flyttat, det fanns kvar små tygstycken och man kunde se fok bott där. Min mor var övertygad i alla fall. Vättar? Tomtar? Troll?

Vart tog småfolket, vättarna, dryaderna och älvorna vägen? Då människan upptäckte jordbruket började slitningar att uppstå mellan henne och småfolket. Jordbruket innebar att civilisationen ökade och började spridas. Skogarna höggs ner för att bidra med virke och för att ge plats för åkermark. Människosläktet hade bestämt sig för att slå läger.

Har du någonsin undrat varför stenarna, floderna, bäckarna, fåglarna och grodorna inte längre talar till oss på så sätt som det berättas om i de tidiga sagorna? De sagor våra förfäder berättade? Det beror på att vi inte längre finns att tala med.

Det senare är också teorier sanna eller ej bestämmer du. Sanningen kanske finns någonstans mitt emellan? Oavsett så finns det säkert saker i skogen vi ej ska känna till. I andra länder finns också okända ”varelser” som synts. Det var så nära jag kom med ”bevisen”, denna gång…

Källor:
forum.vof.se
overnaturligt.ifokus.se
sv.wikipedia.org
paranormal.se
eget material

intressant.se

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

Författare: zenzajannen

Intresserad av allt. Nyfiken sökare :)

Kommentarer inaktiverade.