Zenzationella Människor Et Facto

Lär dig mer om allt – fakta för alla

Vem är Teddybjörnen Fredriksson ”på riktigt”?

berghagen

Vi har alla troligen något förhållande – till en nalle, kanske en speciell. Svensk, mest kända kanske är Fredriksson, en sång som väcker lite känslor. Sången handlar om hur sångens jag-person som liten hade en teddybjörn, sedan blir stor och då ger sitt barn en teddybjörn i födelsedagspresent.

Och vem är nalle eller vems? Teddybjörnen Fredriksson har som ”pappa” Lasse Berghagen som tillägnat sin dotter Malin Berghagen den. Hon föddes den i maj 1966, dotter till Barbro “Lill-Babs” Svensson och Lasse. ”Teddybjörnen Fredriksson” och även goa tjejen i basketdojer, ”Lisa”, skrevs till henne (enl. Malin själv).

Sången sjungs ofta i Sveriges förskolor och grundskolor, och har flera gånger blivit framröstad som den populäraste barnvisan. För Lasse har Teddybjörnen Fredriksson blivit ett obligatoriskt extranummer vid hans shower och konserter.

Visan om teddybjörnen var B-sida till singeln ”Om jag kunde döda dig”, floppade första gången den testades till Svensktoppen, men kom så småningom att bli en av Lasses mest populära sånger. Ann-Louise Hanson spelade in visan på skiva 1969 – som B-sida till singeln ”Svenska flicka”, senare samma år gjorde Lasse Berghagen en egen insjungning av låten. Han framförde den i Sveriges Television för första gången tillsammans med Lasse Lönndahl.

Lasse Berghagens inspelning låg på Svensktoppen i två veckor under perioden 21-28 december 1969, som högst nia bara. 1996 spelade Lasse Berghagen och då 12-åriga Sanna Nielsen in sången i duett, för Sanna Nielsens debutalbum ”Silvertoner”. Låten spelades 2009 även in av Emilia Rydberg.

Texten såklart:

För länge sen,
när jag fyllde fyra år
fick jag en gåva av min far

En fin present,
när jag fyllde fyra år
som jag sen så länge hade kvar

Ref;
Teddybjörnen Fredriksson,
ja så hette han
en gång var han bara min,
och vi älskade varann

Teddybjörnen Fredriksson,
hans nos den var av garn,
ja han var min bästa vän,
när jag var ett litet barn.

vers;
Och varje kväll,
var han så go och mjuk,
då värmde han min säng så varmt

han var så snäll,
en gång när jag blev sjuk
så fick jag sova på hans arm

ref;

Men åren gick
jag glömde bort min vän
och jag blev gift och fick ett barn

och så igår
när hon fyllde fyra år
fick hon en teddybjörn av sin far

ref;

Teddybjörnen Fredriksson
ja så hette han
en gång var han bara min
och vi älskade varann

Teddybjörnen Fredriksson
hans nos den var av garn
ja han var min bästa vän
när jag var ett litet barn

Teddybjörnen Fredriksson
ja så hette han
en gång var han bara min
och vi älskade varann

Teddybjörnen Fredriksson
hans nos den var av garn
ja han var min bästa vän
när jag var ett litet barn

Teddybjörnen Fredriksson …

Källor:
svenskdam.se
lyricspedia.com
wikipedia.org

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

 http://intressant.se/intressant 

Författare: zenzajannen

Intresserad av allt. Nyfiken sökare :)

Kommentarer inaktiverade.