Zenzationella Människor Et Facto

Lär dig mer om allt – fakta för alla

Eva Dahlgren, den konstnärliga och poetiska sångerskan…

evadahlVem har inte hört hennes låtar, ”Ängeln i rummet” är väl den man mest förknippar med Eva? Hon är – Eva Charlotte Dahlgren Attling, född Dahlgren i juni 1960 i Umeå, växte upp i Nynäshamn och Lund, en svensk sångerska och låtskrivare. Hon har sagt att hon är en kontrollmänniska. Hon är även barnboksförfattare och debuterade i denna genre 2001 med berättelsen Lars & Urban och pudelstjärnorna.

Efter att ha uppträtt i TV-programmet Sveriges magasin 1978 blev Eva kontaktad av musikproducenten Bruno Glenmark och samma år kom debutalbumet Finns det nån som bryr sej om.

”En vanlig arbetsdag börjar klockan åtta. Därefter blir det en långpromenad på Söder, där hon har bott i nästan 30 år.”

Hon har varit värd för radioprogrammet Sommar och hennes hittills största kommersiella framgång kom 1991 med albumet En blekt blondins hjärta som sålde i över 500 000 ex. (5 ggr platina).

Hon gjorde 1995 en konsert på Stockholms Centralstation tillsammans med Radiosymfonikerna under ledning av Esa-Pekka Salonen. 2011 var Dahlgren en av deltagarna i Så mycket bättre i TV4. Hon fick 300 000 kronor för att ställa upp men önskar hon att hon aldrig hade tackat ja. Dessutom kunde hon bara se sitt eget avsnitt efter att ha druckit en och en halv flaska vin.

”Det är få grejer i mitt liv som jag ångrar att jag har gjort, men just det där känner jag att jag hade kunnat vara utan”. ”Det var väldigt styrt allting. Jag längtade hem. Jag ville vara mig själv. Man fick inte vara sig själv kände jag.”

Hon kom ut som homosexuell 1996 när hon ingick registrerat partnerskap med Efva Attling. Paret ingick äktenskap den 15 november 2009 på Hotel Rival i Stockholm. De är bosatta på Södermalm i Stockholm och har fritidshus på Tynningö. Efva Katarina Attling, född i februari 1952 i Stockholm, är en svensk formgivare och tidigare fotomodell, dansare samt sångerska.

Eva Dahlgren kom på tredje plats i Melodifestivalen 1979 och deltog även 1980. Hon har varit med i bandet Buddaboys tillsammans med Mija och Greta Folkesson. Tre gånger har Dahlgren vunnit Rockbjörnen i kategorin ”Årets svenska kvinnliga artist” nämligen 1981, 1984 och 1991. Tidigt 2011 var hon på kombinerad sol- och citysemester på Kuba och i New York. I februari samma  år hade hon nypremiär på sin egenhändigt skrivna monologföreställning ”Ingen är som jag”, regisserad av Måns Herngren.

I juni 2013 gav sig Eva Dahlgren ut på sin första sommarturné på fem år.

”höstturnén var underbar
publiken bandet soundet
och
min visuella vision möttes verkligen på bästa sätt
Jag är en obotlig sommarturnéromantiker
så nu
i den sommar som kommer bli den varmaste i manna minne
ska jag spela mina mest önskade låtar
och
förhoppningsvis även våga bjuda på något av det nyskrivna
som jag snart ska börja spela in
min älskade vita gretsch är inlämnad på renovering
men dom lovade att ha den klar till turnépremiären
jag längtar till dess”

En tjej jag alltid gillat musikaliskt och även hennes personliga, privata sfär, som hon månar om. Hon är idag en av våra mest uppskattade artister trots att hon inte alltid har följt givna mallar. ”Enligt bekanta har Eva Dahlgren en rolig, lättsam sida privat. Den bilden man har av henne i media är mer allvarsam.”

Källor:
sv.wikipedia.org
expressen.se
evadahlgren.com
blixten.se

http://intressant.se/intressant
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Författare: zenzajannen

Intresserad av allt. Nyfiken sökare :)

Kommentarer inaktiverade.